Annonce

5 tips til at øge dit mentale velvære

Sponseret indlæg

8. april 2021

Det seneste år har været en hård tid for mange – især psykisk. Det kan nemlig sagtens være svært at tænke positivt, når man ikke må se sine venner og familie, ikke kan komme ud og opleve og generelt bare er derhjemme næsten hele tiden. Vi har derfor her samlet nogle tips til, hvordan du kan øge dit mentale velvære og blive mere positiv på trods af den negative verdenssituation, vi sidder i lige nu.

Prioritér din søvn

Vores søvn har en stor indflydelse på vores humør. Søvn er med andre ord en nødvendighed for at reducere negative tanker – og søvnmangel rammer faktisk den del af vores hjerne, hvor positive minder sidder, meget hårdt. Selvom det kan være fristende at blive lidt længere oppe for lige at se næste afsnit af en serie eller spille computer, er det altså en god idé at prioritere søvnen højere, så du ikke ender med at blive mere og mere opslugt af negative tanker. Det kan nemlig i værste tilfælde føre til en depression, som kan være svær at komme af med igen.

Dyrk motion

Du har sikkert hørt det mange gange før, men motion gør faktisk en kæmpe forskel for vores humør. Motion udløser nemlig nogle proteiner og endorfiner, og det er med til at skabe og øge vores lykkefølelse. Motion kan faktisk decideret være med til at ændre vores syn på os selv og vores krop, og det gør faktisk, at vi får det bedre med os selv – selvom vi faktisk ikke taber os. Så tag løbeskoen på og tag afsted. Det kan gøre underværker for dit mentale velvære.

Brug tid sammen med dem, du holder af

Det er nok nemmere sagt end gjort i disse tider, men prøv alligevel at ses med de mennesker, du holder af. Det kan enten være til gåture i skoven, hvor det er muligt at holde god afstand eller over Skype, Teams eller et helt tredje online kommunikationsværktøj. Nære relationer er nemlig essentielle for vores generelle glæde, og det gavner derfor absolut ikke, at isolere sig fra menneskerne omkring én.

Vær taknemlig

Selvom det måske kan være svært at fokusere på det positive i en tid som denne, så kan det faktisk gøre underværker for din generelle lykkefølelse, hvis du hver dag tager tid til at notere tre ting ned, som du er taknemmelig for. Det er en positiv psykologi-klassiker, og den virker rent faktisk. Det tvinger nemlig én til at fokusere på alt det gode frem for det dårlige.

Prøv samtaleterapi

Hvis alting virker uoverskueligt og du har meget svært ved at fokusere på det gode, så kan det være en god idé at snakke med en uddannet psykoterapeut om det. Det kan give dig indsigt i dig selv, om du aldrig før har haft – og så kan du også får værktøjer til, hvordan du selv kan forbedre dit liv og komme videre. Hvis du bor i nærheden af Odense, anbefaler vi, at du tager kontakt til Lene Buhl Christoffersen fra Lifework, som har mange års erfaring i samtaleterapi. Du kan læse meget mere om det her: https://www.lifework.dk/.