Annonce

Hvordan kommer man igennem sorgen efter et dødsfald?

Sponseret indlæg

6. maj 2021

Et dødsfald er forbundet med mange forskellige følelser – og der er desværre ikke nogen af dem, der er positive. Sorg er ofte den største følelse, som kan virke overvældende og nogle gange endda helt ødelæggende og lammende. Det kan være svært – ja, næsten umuligt – at komme videre efter et dødsfald, fordi man simpelthen bliver fanget af sine egne følelser. Vi har dog her samlet nogle gode råd, som har hjulpet andre, der også sad midt i sorgen efter et dødsfald – og vi håber at de også kan hjælpe dig med at komme igennem din sorg.

Få hjælp til begravelsen

Planlægningen af begravelsen kommer i umiddelbar forlængelse af dødsfaldet, og det er nok det værst tænkelig tidspunkt. Det er nemlig her, hvor man stadig befinder sig i chokstadiet over dødsfaldet, og det kan være svært at være produktiv og planlægge en begravelse, når det hele ikke helt er gået op for én endnu. Det er derfor altid en god idé at sørge for, at du ikke står med det hele selv. Få hjælp af familie og venner – eller endnu bedre, få hjælp af en bedemand. Det kan tage en stor byrde fra dine skuldre samtidig med at din elskede afdøde stadig får den bedst mulige afsked.

Husk søvn, mad og motion

Når man sidder midt i sorgen, glemmer man ofte de små ting, som er en del af en almindelig hverdag – ting, som f.eks. søvn, mad og motion. Det er derfor meget vigtigt at man husker at spise, motionere og sove – og ikke mindst husker på at komme ud i den friske luft. Det kan hjælpe dig med at falde til ro og mindske symptomer på f.eks. anspændthed, appetitløshed og ondt i maven, som generelt er fast inventar ved sorg. Det kræver mange kræfter at håndtere så intense følelser, som sorg jo er, og det kan derfor være en god idé at tage udgangspunkt i kroppen først, så du kan få ro på.

Lær dine reaktioner at kende

Sorg kan bestå af mange pinefulde følelser, du måske aldrig har følt før – og det er ikke underligt at blive mange for sine egne følelser. Det er derfor altid vigtigt, at du husker at mærke efter, hvornår sorgen er værst og hvornår sorgen letter lidt. Du kan så overveje, om du kan finde nogle aktiviteter, som linder din psykiske smerte og øger dit velvære og livskvalitet og så gå all-in på dem. Det kan gøre det lettere for dig at komme igennem dagen og komme tilbage til en almindelig hverdag.

Nedsæt dine andre belastninger

Hvis det er svært for dig bare at komme ud ad døren og komme på arbejde, kan det være en god idé at overveje, om du har for meget på tallerkenen for tiden. Det kan her være en god idé at gå ned i tid på arbejde i en periode eller få færre opgaver i en periode. Det er dog også vigtigt, at du husker på at stille færre krav til dig selv, så du ikke ender med at få stress.